Forum "Biblioteki w Szkole"
Zamów prenumeratę z rabatem teraz - fakturę opłacisz w styczniu
 
Dzisiaj jest niedziela 24 mar 2019, 07:29

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 86 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: skontrum w molu
Post: środa 13 cze 2012, 15:43 
Offline

Rejestracja: wtorek 07 paź 2008, 08:22
Posty: 149
Lokalizacja: małopolskie
No właśnie o to mi chodzi, że jeżeli będę robić skontrum w MOL-u to ubytki mam z głowy. Natomiast nie można wydrukować z MOL-a arkuszy skontrowych a takich moja księgowa żąda jako dodatek do protokołu.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: skontrum w molu
Post: środa 13 cze 2012, 23:00 
Offline

Rejestracja: środa 13 cze 2012, 22:48
Posty: 1
Witam, mam pytanie do znawców MOL-a i tych, którzy robili skontrum za pomocą tego programu.
Czy posiadając program zainstalowany na dwóch bibliotecznych komputerach, można przeprowadzać skontrum jednocześnie w dwóch parach?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: skontrum w molu
Post: czwartek 14 cze 2012, 08:50 
Offline

Rejestracja: środa 12 kwie 2006, 08:55
Posty: 3325
Lokalizacja: Złotów, woj. wielkopolskie
alan pisze:
No właśnie o to mi chodzi, że jeżeli będę robić skontrum w MOL-u to ubytki mam z głowy. Natomiast nie można wydrukować z MOL-a arkuszy skontrowych a takich moja księgowa żąda jako dodatek do protokołu.

To chyba dobrze, że ubytki są z głowy i nie trzeba ich mozolnie nanosić na arkusze. Nie wiem po co księgowej arkusze skontrowe, które są arkuszami pomocniczymi dla komisji, bibliotekarza, aby można było prawidłowo sprawdzić stan ilościowo finansowy księgozbioru i sporządzić ostateczny protokół, który to powinien interesować księgową.
Tak na marginesie, skoro MOL jest programem zatwierdzonym do używania w bibliotekach szkolnych, a nawet rekomendowanym przez MEN, to znaczy, że i skontrum sporządzone za pomocą tego programu powinno być przez księgowa pracującą w szkole akceptowane.
Przecież, jeżeli jest możliwość zrobienia skontrum w MOL-u, nikt nie będzie tworzył sztucznie arkuszy skontrowych :roll: , a MOL , jak widać nie potrzebuje takowych, aby dobrze zrobić skontrum. :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: skontrum w molu
Post: czwartek 14 cze 2012, 08:56 
Offline

Rejestracja: środa 12 kwie 2006, 08:55
Posty: 3325
Lokalizacja: Złotów, woj. wielkopolskie
Babatta pisze:
Witam, mam pytanie do znawców MOL-a i tych, którzy robili skontrum za pomocą tego programu.
Czy posiadając program zainstalowany na dwóch bibliotecznych komputerach, można przeprowadzać skontrum jednocześnie w dwóch parach?

Nie robiłam jeszcze, ale wiem z instrukcji, że są dwie możliwości przeprowadzenia skontrum w MOL-u, jedna przystosowana do numerycznego ustawienia księgozbioru i wtedy można wykorzystać terminale i druga metoda w której niestety nie można. Szczegóły dokładnie opisane w podręczniku użytkownika w zakł. skontrum.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: skontrum w molu
Post: czwartek 14 cze 2012, 13:35 
Offline

Rejestracja: wtorek 07 paź 2008, 08:22
Posty: 149
Lokalizacja: małopolskie
Maria pisze:
alan pisze:
No właśnie o to mi chodzi, że jeżeli będę robić skontrum w MOL-u to ubytki mam z głowy. Natomiast nie można wydrukować z MOL-a arkuszy skontrowych a takich moja księgowa żąda jako dodatek do protokołu.

To chyba dobrze, że ubytki są z głowy i nie trzeba ich mozolnie nanosić na arkusze. Nie wiem po co księgowej arkusze skontrowe, które są arkuszami pomocniczymi dla komisji, bibliotekarza, aby można było prawidłowo sprawdzić stan ilościowo finansowy księgozbioru i sporządzić ostateczny protokół, który to powinien interesować księgową.
Tak na marginesie, skoro MOL jest programem zatwierdzonym do używania w bibliotekach szkolnych, a nawet rekomendowanym przez MEN, to znaczy, że i skontrum sporządzone za pomocą tego programu powinno być przez księgowa pracującą w szkole akceptowane.
Przecież, jeżeli jest możliwość zrobienia skontrum w MOL-u, nikt nie będzie tworzył sztucznie arkuszy skontrowych :roll: , a MOL , jak widać nie potrzebuje takowych, aby dobrze zrobić skontrum. :)


Mario, i to jest tzw. oporność księgowej ... ja już robiłam skontrum w Mol-u i co z tego. Mol Molem - nie przyjęła protokołu bez arkuszy, które Tworzyłam niejako po skontrum.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: skontrum w molu
Post: czwartek 14 cze 2012, 17:16 
Offline

Rejestracja: środa 12 kwie 2006, 08:55
Posty: 3325
Lokalizacja: Złotów, woj. wielkopolskie
Alan, współczuję opornej ( delikatnie mówiąc) księgowej, która dodatkowo jest niekompetentna. Mnie czeka skontrum w tym roku, na szczęście, moją księgową interesuje tylko protokół końcowy skontrum plus raport braków.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: skontrum w molu
Post: czwartek 14 cze 2012, 23:59 
Offline

Rejestracja: wtorek 25 kwie 2006, 17:54
Posty: 206
Lokalizacja: Mazowiecekie
W moim mieście też wyniknął problem ze skontrum w szkołach. Księgowa z referatu miejskiego (nie szkolne księgowe) twierdzi, że zmieniły się przepisy i biblioteki szkolne nie podlegają przepisom bibliotecznym, tylko ogólnie finansowym. A w rozporządzeniu jest napisane, że w szkole przeprowadza się inwentaryzację z natury. Nawet pokazywała pismo, które pisała do Ministerstwa Finansów i oni tak to zinterpretowali. Wymaga od nas po prostu listy książek, które znajdują się w bibliotece (bez ubytków). Niestety, MOL takiej nie daje, bo przy skontrum przeprowadzanym tym programem jest odwrotnie najpierw tworzy się lista książek, a te zinwentaryzowane usuwa się z niej. zostają te nieodnalezione. I zrobił się problem.
Jedna z moich koleżanek ma inny program biblioteczny ( w tej chwili nie pamiętam jaki) - tam jest odwrotnie. Pozycje zinwentaryzowane wskakują na listę.
Kontaktowałyśmy się z MOL-em, ale odpowiedzieli, że muszą zorientować się, jak szeroki jest to problem w skali kraju, bo dostosowanie programu jest skomplikowane.
Dlatego dobrze było by, gdy osoby które mają ten sam problem zgłaszały do p. Gajkiewicza, bo robi się on dość powszechny.
Chciałyśmy spróbować wydrukować taką listę poprzez opcję : Nabytki, ale tu nie wiadomo po co drukują się też ubytki ( a tych nie chcą)

_________________
Tara


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: skontrum w molu
Post: piątek 15 cze 2012, 11:40 
Offline

Rejestracja: środa 12 kwie 2006, 08:55
Posty: 3325
Lokalizacja: Złotów, woj. wielkopolskie
Poproszę o namiary na to rozporządzenie, od kiedy te przepisy się zmieniły i gdzie jest napisane, że dotyczą bibliotek szkolnych.
Przepisom finansowym to my wszyscy podlegamy. Mam pytanie do osób, które taką inwentaryzację robiły czy udało im się sprawdzić stan ilościowo- finansowy swoich księgozbiorów i ile czasu trwała taka inwentaryzacja. Przepraszam, ale trzeba być chorym umysłowo, żeby kazać ludziom spisywać kilkadziesiąt tysięcy książek w formule autor, tytuł, cena...
Moim zdaniem programiści z MOL-a maja z pewnością wiele istotniejszych spraw do zrobienia w programach bibliotecznych , dlatego nie wiem czy jest sens zawracania im głowy takimi sprawami.
Zawsze można, za każdym skontrum drukować księgi inwentarzowe i zaznaczyć czego nie ma i oddawać do księgowości, może to wystarczy....


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: skontrum w molu
Post: piątek 15 cze 2012, 12:23 
Offline

Rejestracja: wtorek 07 paź 2008, 08:22
Posty: 149
Lokalizacja: małopolskie
Maria pisze:
Zawsze można, za każdym skontrum drukować księgi inwentarzowe i zaznaczyć czego nie ma i oddawać do księgowości, może to wystarczy....

Mario, litości !!! teraz już przesadziłaś :lol:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: skontrum w molu
Post: piątek 15 cze 2012, 12:28 
Offline

Rejestracja: środa 01 sie 2007, 20:02
Posty: 105
Lokalizacja: Małopolska
Ja ostatnio robiłam skontrum MOL-em, protokoły na podstawie MOL dałam do księgowości, a ponieważ księgowość chciała spis z natury wydrukowałam księgę inwentarzową. I co się okazało, panią bardzo zaciekawiły "dziury" jakie wynikły z niewprowadzenia ubytków. Tłumaczenia nic nie dały, musiałam wprowadzić ubytki, i wycofać w MOL. Pomógł mi pomysł znaleziony na forum, żeby ubytki wprowadzić pod jednym opisem. Ponowny wydruk księgi został przyjęty w Gminie jako wystarczajacy.

_________________
Człowiek stworzony jest na to, by szukał prawdy, a nie by ją posiadać.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: skontrum w molu
Post: piątek 15 cze 2012, 12:52 
Offline

Rejestracja: wtorek 07 paź 2008, 08:22
Posty: 149
Lokalizacja: małopolskie
agatka77 pisze:
J Pomógł mi pomysł znaleziony na forum, żeby ubytki wprowadzić pod jednym opisem. Ponowny wydruk księgi został przyjęty w Gminie jako wystarczajacy.


Babeczki, ale ja mam ponad 20 ty. pozycji i 7 tys. ubytków :shock:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: skontrum w molu
Post: piątek 15 cze 2012, 14:00 
Offline

Rejestracja: środa 12 kwie 2006, 08:55
Posty: 3325
Lokalizacja: Złotów, woj. wielkopolskie
Alan to nie jest taki zły pomysł z tym wydrukiem ksiąg, dla niektórych muszą być kwity reszta się nie liczy. Sadzę, że dobrym pomysłem jest wprowadzenie stosownego zapisu w wewnętrznym regulaminie (instrukcji) inwentaryzacji w szkole, którą tworzy dyrektor. Nawiasem mówiąc wszystkie OP, które stosują się do ustawy o rachunkowości, powinny mieć swoja instrukcję inwentaryzacji a w tym aneks mówiący o podstawie prawnej nie tylko prowadzenia skontrum, ale tez ewidencji i gromadzenia zbiorów bibliotecznych. Bo w świetle tego co tu na Forum można wyczytać odnośnie skontrum, to wszystkie inne dokumenty biblioteczne, o którym mówi rozporządzenie (księgi inwentarz., rejestr ubytków czy protokoły ubytków i inne) można wyrzucić do kosza. Najlepiej nic nie wpisywać, książki niech sobie leżą na półkach, tylko co roku robić spisy z natury.
Co do tego uproszczonego systemu wprowadzania ubytków, który tu na Forum zaproponowała Kate, a z którego sama skorzystałam, to jest rewelacja. Miałam ponad 12 tys. ubytków, wprowadziłam je w ciągu dobrego tygodnia, szybko i sprawnie, odpisałam je MOlowo i dzięki temu wszystko się zgadza. W tym układzie Alan, jak wydrukujesz księgi, księgowa będzie zachwycona: spis wszystkich książek, autorzy, ceny, ubytki ( wprawdzie wszystkie o tytule ubytek, ale to masz w papierach). Z pewnością jest to lepsze niż ręczne wpisywanie na arkusze 20 tys. wol. plus 7 tys. ubytków


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: skontrum w molu
Post: piątek 15 cze 2012, 23:50 
Offline

Rejestracja: wtorek 25 kwie 2006, 17:54
Posty: 206
Lokalizacja: Mazowiecekie
Mario, w przyszłym tygodniu postaram się wyciągnąć od księgowej to rozporządzenie - o ile pamiętam dokładnie nie jest napisane, że w bibliotece szkolnej trzeba robić inwentaryzację z natury, tylko że biblioteki szkolne jest częścią szkoły, która podlega władzom samorządowym i do niej odnoszą się przepisy finansowe dotyczące szkół. Na własne oczy czytałam w tym rozporządzeniu, że inwentaryzację przeprowadza się co cztery lata, również w bibliotece. Ja też uważam, że to jest totalny idiotyzm ale jak ktoś nigdy nie widział jak się robi skontrum, to nie zrozumie. Nasza główna gminna księgowa nie widzi problemu - przecież liczenie stołów, krzeseł itp. przeprowadza duża rzesza ludzi, u nas nap. wszyscy nauczyciele. Więc w bibliotece też mogą przyjść wszyscy, każdy dostaje jeden regał, pisze - "Zbrodnia i kara" - 30 egz., "Alchemik" - 1 egz, itd. Jeden dzień i po sprawie. Tylko ludzie, ja nie jestem w stanie zrozumieć, jak to potem sprawdzić, co jest, czego nie ma, jak to podliczyć. No, po prostu nie rozumiem!!!
Teoretycznie owa pani była w jednej bibliotece (bo afera zrobiła się już totalna), obejrzała MOL-a, stwierdziła, że możemy robić inwentaryzacje komputerowo, ale ma być lista książek obecnych w bibliotece. I koniec.
Wiem, że jedna z koleżanek wydrukowała księgi inwentarzowe, ale ona ma 6 tys. książek. Ja mam 10 inwentarzy, no ludzie ile to papieru, ile tuszu. Na książki się pieniędzy skąpi, a na takie idiotyzmy mam wydawać?
A o co chodzi z tymi uproszczonymi ubytkami, bo jakoś tego nie załapałam?

_________________
Tara


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: skontrum w molu
Post: sobota 16 cze 2012, 00:58 
Offline

Rejestracja: wtorek 25 kwie 2006, 17:54
Posty: 206
Lokalizacja: Mazowiecekie
A propos MOL-a, to tak naprawdę ostatnie aktualizacje nie wnoszą nic specjalnie nowego, głównie są to przywrócenia opcji, które zniknęły przy kolejnych aktualizacjach. Ostanie zmiany (płytka z maja) też niewiele wnosi konkretnego,nie bardzo wiem, do czego potrzebna mi możliwość wydrukowania wszystkich wypożyczeń ucznia, "sklerotyk", który nie pamięta, co przeczytał, zawsze może sobie sprawdzić on-line, jeśli nie w domu, to na pewno w szkole.
A ja znowu we wrześniu będę usuwać 300 absolwentów pojedynczo, co od 10 lat doprowadza mnie do szału. I choć zgłaszałam już niejednokrotnie prośbę, żeby można było zaznaczyć np. całą klasą i ją usunąć hurtowo, to nic w tym względzie nie zrobili.

_________________
Tara


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: skontrum w molu
Post: sobota 16 cze 2012, 17:26 
Offline

Rejestracja: środa 12 kwie 2006, 08:55
Posty: 3325
Lokalizacja: Złotów, woj. wielkopolskie
Już wiem o co chodzi Taro z tym rozporządzeniem, wszystko OK, ale ludzie pracujący w OP powinni logicznie myśleć i zastanowić się czy jest sens spisu z natury, jak sprawdzić czego nie ma i na jaka wartość? Swoją drogą pod OP podlegają też biblioteki publiczne miejskie, powiatowe, czy tam tez robi się spisy z natury??? Pomijam już fakt, że każda szkoła po to m. in. ma dyrektora, aby ten przygotował wewnętrzną instrukcje inwentaryzacji, a w niej uwzględnił odpowiednie przepisy.
Tak sobie myślę, gdyby jedna z drugą księgowa miała zrobić taki spis z natury w bibliotece z 30 tys woluminów, z odpowiednimi protokołami braków i zestawieniem ilościowo wartościowym to może dopiero pojęłaby o co chodzi.
Co do wprowadzania do MOL-a starych papierowych ubytków w sposób uproszczony. Robisz opis bibliograficzny w tytule wpisujesz np: UBYTEK - książka ubytkowana w wersji papierowej do roku ........ i pod tym opisem dodajesz jako egzemplarze ubytki , ja przepisywałam po kolei wg ksiąg inwentarzowych, można tez wg protokołów nie ma to znaczenia. Jak wszystko wpiszesz rozpoczynasz ubytkowanie w MOL-u, można ubytkować po kilkanaście pozycji. Tak postępujesz dla każdej księgi inwentarz. Tym sposobem szybko masz ubytki w MOL-u, przy okazji sprawdzisz czy nie masz błędów, podwójnych ubytków itp. W razie niejasności pisz, pomogę :)
Odnośnie MOL-a to masz rację, rewolucji nie ma, ale widać, że program lepiej funkcjonuje. Nie wiem gdzie zgłaszasz propozycje zmian ulepszeń, usterek, ja zawsze wypełniam stosowny formularz na stronie MOL-a w Gdyni. Musze powiedzieć, że zawsze mogę liczyć na fachową i szybką pomoc.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 86 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 8 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Template made by DEVPPL