Forum "Biblioteki w Szkole"
Zamów prenumeratę z rabatem teraz - fakturę opłacisz w styczniu
 
Dzisiaj jest niedziela 16 gru 2018, 02:03

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1127 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76  Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: WSZYSTKO O PODRĘCZNIKACH
Post: niedziela 16 wrz 2018, 23:20 
Offline

Rejestracja: niedziela 10 kwie 2016, 17:13
Posty: 264
Dostajemy specjalny druczek - nic nie wpisujemy na odwrocie faktury. Podajemy numery inwentarzowe, ale nie każdej pozycji - scalamy je (jeśli się da) w "ciągi" według kolejności - żeby ten opis był jak najkrótszy.
Na tych samych fakturach znajdują się też ćwiczenia, więc informujemy księgowość, których pozycji nasze wpisy dotyczą (bo przecież ćwiczeń nie wpisujemy na stan biblioteki).
Poza tym faktury są często wspólne na dwa budynki, dlatego skrupulatne oddzielenie poszczególnych tytułów jest bardzo ważne.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: WSZYSTKO O PODRĘCZNIKACH
Post: poniedziałek 17 wrz 2018, 12:30 
Offline

Rejestracja: czwartek 28 lip 2016, 13:13
Posty: 166
Ja w sprawie Wsipu. Pierwsze słyszę, że WSiP wysyła kuriera po nadwyżki. Ja dziś dzwoniłam i pani z infolinii poleciła wypełnić formularz, do podręczników dołączyć faktury i wysłać na własny koszt. Może są jakieś sposoby na kuriera na ich koszt. Proszę o info.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: WSZYSTKO O PODRĘCZNIKACH
Post: poniedziałek 17 wrz 2018, 23:56 
Offline

Rejestracja: czwartek 25 maja 2006, 21:01
Posty: 228
Lokalizacja: Małopolska
Ja jeszcze wpisuję dla ilu uczniów i do której klasy... chociaż to wszystko jest na fakturze. Dodatkowo dla ilu uczniów do integracji... chociaż mają te same podręczniki co inne dzieci.

A w sprawie WSiPu to w zeszłym roku było tak: zamawiałam przez przedstawiciela regionalnego i on przysyłał kuriera po zwroty. W tym roku jeszcze nie odsyłałam. Podobnie MacEdukcja załatwia transport powrotny.
Na własny koszt odsyłałam do GWO, ale to była znikoma ilość; mieściło się w dużej kopercie. Wiking w ogóle nie chciał przyjąć zwrotów, bo... minął miesiąc od wystawienia faktury.

_________________
POZDR:) Kaja


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: WSZYSTKO O PODRĘCZNIKACH
Post: czwartek 04 paź 2018, 19:47 
Offline

Rejestracja: piątek 19 sie 2011, 21:02
Posty: 52
Od października rozpoczęłam pracę w bibliotece szkolnej, w której przez cały wrzesień nie było bibliotekarza. Osoby wyznaczone przez dyrekcję porozdawały podręczniki i ćwiczenia klasom, wychowawcy podpisali odbiór danej liczby egzemplarzy z poszczególnych przedmiotów. Podręczniki oczywiście nie mają nadanych nr. inwentarzowych i nie są wpisane do żadnej księgi, podobno nawet nie wszystkie zostały opieczętowane :roll: Poprzednia bibliotekarka również bardzo luźno podchodziła do tematu, nie było mowy o przyporządkowywaniu konkretnemu dziecku konkretnego egzemplarza, rozdawała podręczniki jak najszybciej i wiele z nich nie zostało wpisane do inwentarza. Oczywiście poprzednie lata mnie nie dotyczą, ale co z bieżącym rokiem szkolnym? Nie pracowałam we wrześniu, ale na koniec roku szkolnego będzie musiało się wszystko zgadzać... Co byście zrobiły na moim miejscu?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: WSZYSTKO O PODRĘCZNIKACH
Post: czwartek 04 paź 2018, 21:03 
Offline

Rejestracja: środa 20 wrz 2017, 16:54
Posty: 10
Na Twoim miejscu jak najszybciej przekazałabym dyrekcji na piśmie, jak to wygląda. Dyplomatycznie i na spokojnie, powołując się na rozporządzenia, które określają zasady opracowania podręczników - przy okazji, czy w bibliotece znalazłaś księgę podręczników i broszur? - wszyscy wiemy jak to wygląda, ale grunt to chronić siebie :) . Dyrekcja też musi być uświadomiona, że ewentualne, czerwcowe braki nie wynikają z Twojego zaniedbania. Niestety przy braku jasnej ewidencji, ciężko walczyć z rodzicami i dziećmi (bo ten książki w ogóle nie dostał, a tamtemu zabrał kolega). Radzę uzbroić się w sporą dozę stanowczości i nie odpuszczać :).


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: WSZYSTKO O PODRĘCZNIKACH
Post: piątek 05 paź 2018, 00:49 
Offline

Rejestracja: wtorek 17 kwie 2018, 21:59
Posty: 28
Eve pisze:
Od października rozpoczęłam pracę w bibliotece szkolnej, w której przez cały wrzesień nie było bibliotekarza. (...) Co byście zrobiły na moim miejscu?

Sytuacja dość dziwna, a może też okazać się kłopotliwa... Rozliczenia będą żądali od aktualnego bibliotekarza.
Może warto by było uzyskać na piśmie coś na kształt "bilansu otwarcia", w którym będzie wykazany stan księgozbioru, brak ich rejestracji...?
A jeśli to możliwe, to zobligować uczniów (jednego poziomu edukacji?) by w dany dzień dostarczyli lub przyszli z podręcznikami do biblioteki, i zarejestrować dany tytuł, tak by na konic roku znany był stan faktyczny.

***

W tym roku jeszcze się nie zaczął problem z trzyletnim okresem użyteczności podręczników, bo były zmiany podstawy programowej i ich wymiana. Ale niedługo się zacznie...
Dyrekcja już dała znać, żeby się przygotować na ten problem: podręczniki nie są na 3 lata, ale na 3 lata używania.
Stąd w przypadku zmniejszającej się liczby uczniów w kolejnym roku szkolnym, część podręczników nie zostanie wypożyczona, a co za tym idzie, po zakończeniu roku te wypożyczone trzy razy będą ubytkowane, a na nowy rok szkolny zostaną te wypożyczone dwa razy... A to samo będzie z podręcznikami domówionymi z powodu zwiększającej się liczby uczniów.
To dopiero będzie cyrk.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: WSZYSTKO O PODRĘCZNIKACH
Post: piątek 05 paź 2018, 08:42 
Offline

Rejestracja: piątek 05 paź 2018, 08:30
Posty: 2
Cześć!

Dołączając się do tego tematu mam jedno (być może banalne) pytanie i chciałbym zasięgnąć Waszej rady. Pracuję w programie od Librusa i w kwestii podręczników, które szkoła zamawia zgodnie z otrzymaną dotacją, zastanawiam się jak poprawnie należy oznaczać "sposób nabycia".

Czy w tej sytuacji powinienem wszystkie podręczniki oznaczyć jako "kupno"? Jak widzę, w ubiegłych latach w przypadku pierwszych podręczników używano wskazania "przydział".
Nie jest to dla mnie oczywiste, a że jestem w trakcie budowy katalogu, to mogę to wszystko poprawić. Nie wiem też do końca jak traktować tę dotację, czy jako powiedzmy "środki własne" szkoły, wtedy za najbardziej logiczne wyjście uważałbym "kupno", czy może inny sposób.

Będę bardzo wdzięczny za pomoc!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: WSZYSTKO O PODRĘCZNIKACH
Post: piątek 05 paź 2018, 09:04 
Offline

Rejestracja: wtorek 26 wrz 2006, 10:28
Posty: 741
as66 to wszystko mnie przeraża i daje do myślenia w sprawie ucieczki na emeryturę.
Nie ma wątpliwości, ze przy ubytkowaniu bierzemy pod uwagę rok zakupu i jest to łatwe do trafienia,(chodzi o dokupywane w kolejnych latach). Natomiast to o czym piszesz to będzie horror. Może jeszcze powinnyśmy wprowadzić jakieś oznaczenia - podręcznik służący rok, 2 lata, trzy lata. Jak to wyłowić w tej masie?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: WSZYSTKO O PODRĘCZNIKACH
Post: piątek 05 paź 2018, 09:20 
Offline

Rejestracja: piątek 12 cze 2015, 17:37
Posty: 136
richemaz pisze:
Cześć!

Dołączając się do tego tematu mam jedno (być może banalne) pytanie i chciałbym zasięgnąć Waszej rady. Pracuję w programie od Librusa i w kwestii podręczników, które szkoła zamawia zgodnie z otrzymaną dotacją, zastanawiam się jak poprawnie należy oznaczać "sposób nabycia".

Czy w tej sytuacji powinienem wszystkie podręczniki oznaczyć jako "kupno"? Jak widzę, w ubiegłych latach w przypadku pierwszych podręczników używano wskazania "przydział".
Nie jest to dla mnie oczywiste, a że jestem w trakcie budowy katalogu, to mogę to wszystko poprawić. Nie wiem też do końca jak traktować tę dotację, czy jako powiedzmy "środki własne" szkoły, wtedy za najbardziej logiczne wyjście uważałbym "kupno", czy może inny sposób.

Będę bardzo wdzięczny za pomoc!

Pierwsze podręczniki dla klas 1-3 były dotowane przez Ministerstwo tj. drukowane i przysyłane do szkół stąd klasyfikacja "przydział" (ja też tak oznaczałam). Natomiast podręczniki dla pozostałych klas szkoła kupuje za pieniądze uzyskane z OP (też zresztą z Ministerstwa) i dlatego ja oznaczam to jako "kupno".


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: WSZYSTKO O PODRĘCZNIKACH
Post: piątek 05 paź 2018, 09:29 
Offline

Rejestracja: piątek 12 cze 2015, 17:37
Posty: 136
as66 pisze:
Eve pisze:
Od października rozpoczęłam pracę w bibliotece szkolnej, w której przez cały wrzesień nie było bibliotekarza. (...) Co byście zrobiły na moim miejscu?

Sytuacja dość dziwna, a może też okazać się kłopotliwa... Rozliczenia będą żądali od aktualnego bibliotekarza.
Może warto by było uzyskać na piśmie coś na kształt "bilansu otwarcia", w którym będzie wykazany stan księgozbioru, brak ich rejestracji...?
A jeśli to możliwe, to zobligować uczniów (jednego poziomu edukacji?) by w dany dzień dostarczyli lub przyszli z podręcznikami do biblioteki, i zarejestrować dany tytuł, tak by na konic roku znany był stan faktyczny.

***

W tym roku jeszcze się nie zaczął problem z trzyletnim okresem użyteczności podręczników, bo były zmiany podstawy programowej i ich wymiana. Ale niedługo się zacznie...
Dyrekcja już dała znać, żeby się przygotować na ten problem: podręczniki nie są na 3 lata, ale na 3 lata używania.
Stąd w przypadku zmniejszającej się liczby uczniów w kolejnym roku szkolnym, część podręczników nie zostanie wypożyczona, a co za tym idzie, po zakończeniu roku te wypożyczone trzy razy będą ubytkowane, a na nowy rok szkolny zostaną te wypożyczone dwa razy... A to samo będzie z podręcznikami domówionymi z powodu zwiększającej się liczby uczniów.
To dopiero będzie cyrk.

Nie wyobrażam sobie sprawdzania ile razy był wypożyczany podręcznik a biorąc pod uwagę to, że podręczników jest tysiące jest to absurdalne.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: WSZYSTKO O PODRĘCZNIKACH
Post: piątek 05 paź 2018, 12:18 
Offline

Rejestracja: czwartek 25 sie 2016, 14:18
Posty: 153
Czy dyrekcja może nie wiedzieć o tym 3-letnim okresie użytkowania? Moja ostatnio wyraziła zgodę na zubytkowanie klas 5, które przecież nie były 3 lata... I MEN, i KO przypomina co trochę, że decyzję o pozostawieniu/zubytkowaniu podręczników pozostawia dyrektorom, więc sama nie wiem... W każdym razie ja poprzednich się pozbyłam, użytkowane były przez 2 lata, teraz jest inna podstawa, więc jakim cudem miałyby być wypożyczone po raz trzeci? Nie ogarniam tego :(


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: WSZYSTKO O PODRĘCZNIKACH
Post: piątek 05 paź 2018, 12:45 
Offline

Rejestracja: piątek 12 cze 2015, 17:37
Posty: 136
Podręczniki dla klasy piątej są już nieaktualne czyli niezgodne z nową podstawą programową (obecnie piąte mają nowe). Teraz pytanie: Czy te podręczniki można ubytkować pomimo, że brakuje jeszcze rok? Ja uważam, że tak i będę próbowała przekonać moją dyrekcję do selekcji.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: WSZYSTKO O PODRĘCZNIKACH
Post: piątek 05 paź 2018, 13:52 
Offline

Rejestracja: niedziela 10 kwie 2016, 17:13
Posty: 264
Cytuj:
W tym roku jeszcze się nie zaczął problem z trzyletnim okresem użyteczności podręczników, bo były zmiany podstawy programowej i ich wymiana. Ale niedługo się zacznie...
Dyrekcja już dała znać, żeby się przygotować na ten problem: podręczniki nie są na 3 lata, ale na 3 lata używania.
Stąd w przypadku zmniejszającej się liczby uczniów w kolejnym roku szkolnym, część podręczników nie zostanie wypożyczona, a co za tym idzie, po zakończeniu roku te wypożyczone trzy razy będą ubytkowane, a na nowy rok szkolny zostaną te wypożyczone dwa razy... A to samo będzie z podręcznikami domówionymi z powodu zwiększającej się liczby uczniów.
To dopiero będzie cyrk.


Do tego zagadnienia mam zamiar podejść zdroworozsądkowo. Jeżeli będzie nadmiar książek, bo uczniów ubędzie, to wycofam te najbardziej zniszczone, nie oglądając się na numerki :) . Przecież czasem książka użytkowana dwa lata jest o wiele mniej zniszczona, niż ta po roku. Ewentualnie trzeba będzie uważać, zeby nie wykreślić więcej (na sztuki), niż było kupione trzy lata temu. Ale to da się łatwo ustalić - po fakturach, chociaż nie przeczę, że będzie to dodatkowe ogłupiające zadanie.
Wypożyczeniami "ponad normę" to bym się w ogóle nie przejmowała - a kto mi zabroni? :) Przecież przymusu ubytkowania (tym bardziej "sprawnych" egzemplarzy) nie ma.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: WSZYSTKO O PODRĘCZNIKACH
Post: piątek 05 paź 2018, 14:41 
Offline

Rejestracja: wtorek 17 kwie 2018, 21:59
Posty: 28
sylv pisze:
Czy dyrekcja może nie wiedzieć o tym 3-letnim okresie użytkowania?

Wie, i dlatego poinformowała nas, że w zamówieniu na kolejne lata trzeba będzie uwzględniać liczbę lat użytkowania podręcznika. Poinformowała jedynie, że tak będzie, a że wyliczenie zamówienia podręczników należy u nas do biblioteki, to będzie kolejny kłopot.
Sama obawia się, że będzie problem z podaniem właściwej liczby.

P. EMT ma tu na pewno rację - nie chodzi o zubytkowanie egzemplarza "trzyletniego", ale o podanie liczby sztuk, jaka będzie przysługiwała na dotację w kolejnym roku, którą należy podać do OP. My także zamierzamy ubytkować egzemplarze najgorsze (a nie te trzyletnie).

sylv pisze:
(...) wyraziła zgodę na zubytkowanie klas 5, które przecież nie były 3 lata... (...) użytkowane były przez 2 lata, teraz jest inna podstawa, więc jakim cudem miałyby być wypożyczone po raz trzeci? :(

Do tej pory nie było jeszcze problemu z ubytkowaniem trzyletnich podręczników, bo była zmiana podstawy plus likwidacja gimnazjum, więc żaden podręcznik nie był potrzebny 4 lata.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
 Tytuł: Re: WSZYSTKO O PODRĘCZNIKACH
Post: wtorek 09 paź 2018, 08:27 
Offline

Rejestracja: piątek 05 paź 2018, 08:30
Posty: 2
Julia65 pisze:
richemaz pisze:
Cześć!

Dołączając się do tego tematu mam jedno (być może banalne) pytanie i chciałbym zasięgnąć Waszej rady. Pracuję w programie od Librusa i w kwestii podręczników, które szkoła zamawia zgodnie z otrzymaną dotacją, zastanawiam się jak poprawnie należy oznaczać "sposób nabycia".

Czy w tej sytuacji powinienem wszystkie podręczniki oznaczyć jako "kupno"? Jak widzę, w ubiegłych latach w przypadku pierwszych podręczników używano wskazania "przydział".
Nie jest to dla mnie oczywiste, a że jestem w trakcie budowy katalogu, to mogę to wszystko poprawić. Nie wiem też do końca jak traktować tę dotację, czy jako powiedzmy "środki własne" szkoły, wtedy za najbardziej logiczne wyjście uważałbym "kupno", czy może inny sposób.

Będę bardzo wdzięczny za pomoc!

Pierwsze podręczniki dla klas 1-3 były dotowane przez Ministerstwo tj. drukowane i przysyłane do szkół stąd klasyfikacja "przydział" (ja też tak oznaczałam). Natomiast podręczniki dla pozostałych klas szkoła kupuje za pieniądze uzyskane z OP (też zresztą z Ministerstwa) i dlatego ja oznaczam to jako "kupno".


Dziękuję bardzo za pomoc, oznacza to więc kilka tysięcy wpisów do poprawy. Kolejnym problemem w budowie katalogu jest dla mnie brak najstarszych dowodów wpływów, które musiały w pewnym momencie zaginąć, bo nie udało się wszystkich odnaleźć.
Dlatego w mojej księdze inwentarzowej Podręczników i broszur są bardzo duże braki, szczególnie w pierwszych kilkuset wpisach. Często nie zaznaczano sposobów nabycia, daty wpisu czy nie powoływano się na konkretny dowód wpływu itd. Zastanawiam się co w tej sytuacji zrobić, czy należałoby spróbować na podstawie tej księgi zrekonstruować brakujące rachunki i w ten sposób uzupełnić sobie dokumentację? Wtedy wpisując najstarsze pozycje do Librusa mógłbym zachować jakiś porządek opierając się na tych, które pozostały i na pewnego rodzaju własnych wykazach. Czy to byłoby do przyjęcia?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1127 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Template made by DEVPPL